Στρατηγική Ενσωμάτωση BIM στη Σιδηροδρομική Υποδομή:  Πρωτοποριακή Προσέγγιση της ΔΕΛΤΑ ΜΕΛΕΤΗΤΙΚΗ ΑΕ

Στρατηγική Ενσωμάτωση BIM στη Σιδηροδρομική Υποδομή: Πρωτοποριακή Προσέγγιση της ΔΕΛΤΑ ΜΕΛΕΤΗΤΙΚΗ ΑΕ

Προ-BIM ως θεμελιώδης φάση για την παράδοση έργου: Κατά την παράδοση έργου στους πελάτες, η φάση πριν από το BIM αποτελεί κρίσιμη βάση.

Απαιτεί τη διαμόρφωση ενός λεπτομερούς και ολοκληρωμένου σχεδίου δράσης, που θα ενσωματώνει έναν πίνακα ανάθεσης ευθυνών (RACI) για να οριοθετήσει τα καθήκοντα που σχετίζονται με την ακρίβεια των δεδομένων, τις προθεσμίες του έργου και τα συγκεκριμένα αποτελέσματα. Αυτή η αρχική φάση είναι ιδιαίτερα ζωτικής σημασίας σε σενάρια όπου το BIM εισάγεται για πρώτη φορά, διασφαλίζοντας ότι όλοι οι ενδιαφερόμενοι έχουν κοινή αντίληψη των στόχων του έργου και της τεχνολογικής υποδομής που απαιτείται για την υλοποίησή του. Μια τέτοια ενδελεχής προετοιμασία είναι καθοριστικής σημασίας για την αποφυγή αποκλίσεων μεταξύ της πραγματικής εκτέλεσης του έργου και των προσδοκιών του πελάτη, ένα σενάριο που συναντάται συχνά σε τομείς όπου η τεχνολογία BIM βρίσκεται ακόμη στα εισαγωγικά της στάδια. Αυτό γίνεται ακόμη πιο σημαντικό στο πλαίσιο των έργων σιδηροδρομικής υποδομής, τα οποία είναι σχετικά σπάνια σε παγκόσμια κλίμακα.

Οι Καινοτόμες Στρατηγικές BIM της ΔΕΛΤΑ ΜΕΛΕΤΗΤΙΚΗ ΑΕ στα έργα υποδομής: 

Η ΔΕΛΤΑ ΜΕΛΕΤΗΤΙΚΗ ΑΕ, γνωστή για την ηγετική της θέση στις σιδηροδρομικές υποδομές και τον ψηφιακό μετασχηματισμό, επιδεικνύει τη στρατηγική αριστεία στην ενσωμάτωση του BIM σε πρωτοποριακά έργα σε όλη την Ευρώπη και παγκοσμίως. Η προσέγγιση της εταιρείας στο σιδηροδρομικό έργο Καλαμπάκα – Δομοκός, που διεξάγεται για την ΑΒΑΞ ΑΕ και την ΕΡΓΟΣΕ ΑΕ, αποτελεί παράδειγμα της προνοητικής σκέψης της για την αντιμετώπιση των προκλήσεων που επικεντρώνονται στο BIM. Το έργο, προϋπολογισμού 52,2 εκατ. ευρώ και χρονοδιάγραμμα 36 μηνών με στόχο τα εγκαίνια του ηλεκτροδοτημένου σιδηροδρόμου έως το τέλος του 2025, επωφελείται από τη συγχρηματοδότηση της ΕΕ στο πλαίσιο του προγράμματος ΕΣΠΑ 2014-2020. Ειδικότερα, η μεθοδική προσέγγιση της ΔΕΛΤΑ ΜΕΛΕΤΗΤΙΚΗ ΑΕ ήταν: 

  1. Ενίσχυση της Εκπαίδευσης και της Ευαισθητοποίησης: Αναγνωρίζοντας τον κεντρικό ρόλο της τεχνογνωσίας για την επιτυχία του BIM, η ΔΕΛΤΑ ΜΕΛΕΤΗΤΙΚΗ ΑΕ ξεκίνησε ένα ολοκληρωμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα για την ενίσχυση της ψηφιακής επάρκειας του εργατικού δυναμικού της, από το επίπεδο των στελεχών έως τις επιχειρήσεις πεδίου. Αυτή η πρωτοβουλία σχεδιάστηκε για να ενισχύσει την κατανόηση της ψηφιοποίησης εντός της υποδομής και να αξιοποιήσει τα πλεονεκτήματα των προτύπων ISO 19650. Περιλάμβανε επίσης τον εξοπλισμό της ομάδας με λύσεις λογισμικού που επιτρέπουν τη διαλειτουργικότητα των ψηφιακών αρχείων, διευκολύνοντας έτσι την ενοποίηση δεδομένων και τη βελτίωση των μοντέλων ψηφιακής σιδηροδρομικής υποδομής. 
  2. Ανάπτυξη Ψηφιακού Οικοσυστήματος: Πριν από την ολοκλήρωση της σύμβασης, η ΔΕΛΤΑ ΜΕΛΕΤΗΤΙΚΗ ΑΕ κατασκεύασε ένα προσαρμοσμένο ψηφιακό οικοσύστημα προσαρμοσμένο για το έργο Καλαμπάκα – Δομοκός. Αυτή η προληπτική στρατηγική είχε ως στόχο τη διασφάλιση της ετοιμότητας του έργου, καλύπτοντας τις ξεχωριστές απαιτήσεις του μέσω της ενσωμάτωσης ψηφιακών διαδικασιών από την αρχή. 
  3. Εφαρμογή ενός Κοινού Περιβάλλοντος Δεδομένων (CDE): Σε συμμόρφωση με τις οδηγίες του ISO 19650, η Δέλτα Μελετητική υιοθέτησε ένα CDE για τη βελτιστοποίηση της ψηφιακής μοντελοποίησης και των συλλογικών προσπαθειών. Αυτό διευκόλυνε την απρόσκοπτη διαδικτυακή συνεργασία και την αποτελεσματική διαχείριση εργασιών ψηφιακής μοντελοποίησης σε διάφορα στοιχεία του έργου, όπως γραμμές τροχιάς και συστήματα ηλεκτροδότησης. Στο πλαίσιο αυτό, η ΔΕΛΤΑ ΜΕΛΕΤΗΤΙΚΗ ΑΕ, η ΑΒΑΞ ΑΕ και η ΕΡΓΟΣΕ ΑΕ απέκτησαν άμεση πρόσβαση στη ροή εργασιών και τα αρχεία μοντελοποίησης, βελτιώνοντας ουσιαστικά τη διαχείριση της διαδικασίας μοντελοποίησης ψηφιακών πληροφοριών και στοχεύοντας στην ελαχιστοποίηση των πιθανών κινδύνων του έργου. 

Η δομή ανάλυσης εργασιών του ψηφιακού σιδηροδρομικού έργου και οι εργασίες μοντελοποίησης περιγράφονται σχολαστικά κατά τη φάση Pre-BIM, συμπεριλαμβανομένης της τρισδιάστατης μοντελοποίησης των στοιχείων της υποδομής και του συντονισμού, με επίπεδα λεπτομέρειας (LOD) που κυμαίνονται μεταξύ 300 και 350. Η φάση μετά το BIM έχει δεσμευτεί να επιτυγχάνοντας βελτιωμένη λεπτομέρεια και ακρίβεια.

Ακολουθεί ένας νοητικός χάρτης που απεικονίζει τη στρατηγική ενσωμάτωση του BIM στη σιδηροδρομική υποδομή, εστιάζοντας στην προσέγγιση της ΔΕΛΤΑ ΜΕΛΕΤΗΤΙΚΗ ΑΕ. Ειδικότερα, το διάγραμμα αναπαριστά οπτικά τη στρατηγική ενσωμάτωση του Building Information Modeling (BIM) στη σιδηροδρομική υποδομή, εστιάζοντας στην προσέγγιση που ακολουθεί η ΔΕΛΤΑ ΜΕΛΕΤΗΤΙΚΗ ΑΕ. Διαρθρώνεται σε τρεις κύριες φάσεις: Προ-ΒΙΜ, Προσέγγιση της ΔΕΛΤΑ ΜΕΛΕΤΗΤΙΚΗ ΑΕ και Μετα-ΒΙΜ, καθεμία από τις οποίες περιέχει βασικά στοιχεία και στρατηγικές που χρησιμοποιούνται σε όλο τον κύκλο ζωής του έργου.

Φάση προ-BIM

  • Λεπτομερές Σχέδιο Δράσης: Αυτό περιλαμβάνει τη δημιουργία Πίνακα Ανάθεσης Ευθύνων (RACI) για την αποσαφήνιση των ρόλων σχετικά με την ακρίβεια των δεδομένων, τις προθεσμίες του έργου και τα συγκεκριμένα αποτελέσματα.
  • Κοινή Κατανόηση των Στόχων του Έργου: Διασφάλιση ότι όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη έχουν ένα κοινό όραμα για τους στόχους του έργου. 
  • Απαιτήσεις Τεχνολογικής Υποδομής: Προσδιορισμός των τεχνολογικών αναγκών για την επιτυχή εκτέλεση του έργου.

Προσέγγιση της ΔΕΛΤΑ ΜΕΛΕΤΗΤΙΚΗ ΑΕ

  • Ενίσχυση της εκπαίδευσης και της ευαισθητοποίησης:
  • Ψηφιακή επάρκεια εργατικού δυναμικού: Εφαρμογή ολοκληρωμένης εκπαίδευσης για τη βελτίωση της κατανόησης της ψηφιοποίησης στην υποδομή από την ομάδα. 
  • Πρότυπα ISO 19650: Εκπαίδευση της ομάδας σχετικά με αυτά τα πρότυπα για τη βελτίωση της εκτέλεσης του έργου. 
  • Λύσεις λογισμικού για διαλειτουργικότητα: Εξοπλισμός της ομάδας με εργαλεία που διευκολύνουν την ενσωμάτωση ψηφιακών αρχείων. 
  • Ανάπτυξη ψηφιακού οικοσυστήματος: 
  • Customized for Kalampaka – Domokos Project: Προσαρμογή ψηφιακού οικοσυστήματος για να καλύψει τις συγκεκριμένες ανάγκες του έργου. 
  • Ενσωμάτωση Ψηφιακών Διαδικασιών: Ενσωμάτωση ψηφιακών διαδικασιών από την αρχή για να διασφαλιστεί η ετοιμότητα του έργου. 
  • Εφαρμογή ενός κοινού περιβάλλοντος δεδομένων (CDE): 
  • Συμμόρφωση με το ISO 19650: Ακολουθήστε αυτές τις οδηγίες για τη βελτιστοποίηση της ψηφιακής μοντελοποίησης και της συνεργασίας. 
  • Online Collaboration: Ενεργοποίηση απρόσκοπτης συνεργασίας σε όλη την ομάδα του έργου. 
  • Αποτελεσματική Διαχείριση Ψηφιακής Μοντελοποίησης: Βελτιστοποίηση της διαχείρισης εργασιών ψηφιακής μοντελοποίησης. Φάση μετά το BIM 
  • Βελτιωμένη λεπτομέρεια και ακρίβεια: Εστίαση στην επίτευξη υψηλότερων επιπέδων λεπτομέρειας και ακρίβειας στα μεταγενέστερα στάδια του έργου. 
  • Τρισδιάστατη μοντελοποίηση στοιχείων υποδομής: Δημιουργία λεπτομερών τρισδιάστατων μοντέλων των στοιχείων της υποδομής. 
  • Συντονισμός με Επίπεδα Λεπτομέρειας (LOD) 300-350: Διασφάλιση ότι τα μοντέλα πληρούν συγκεκριμένα επίπεδα λεπτομέρειας για ακριβή αναπαράσταση και ανάλυση. Αυτή η στρατηγική προσέγγιση υπογραμμίζει τη σημασία της ενδελεχούς προετοιμασίας, της συνεχούς εκπαίδευσης και της δημιουργίας ενός ψηφιακού οικοσυστήματος για τη διαχείριση των προκλήσεων που θέτει η εφαρμογή BIM σε έργα υποδομής μεγάλης κλίμακας.

Αντιμετωπίζοντας αυτές τις προκλήσεις κατά μέτωπο, η ΔΕΛΤΑ ΜΕΛΕΤΗΤΙΚΗ ΑΕ όχι μόνο εγγυάται την επιτυχή υλοποίηση περίπλοκων έργων αλλά και θέτει ένα σημείο αναφοράς για την ενσωμάτωση του BIM και των ψηφιακών μεθοδολογιών στις προσπάθειες σιδηροδρομικής υποδομής. Η στρατηγική τους υπογραμμίζει τη σημασία της εις βάθος προετοιμασίας, της δημιουργίας ενός ψηφιακού οικοσυστήματος και της συνεχούς εκπαίδευσης στη διαχείριση των διακριτών προκλήσεων που θέτει η εφαρμογή BIM σε εκτεταμένα έργα.